Terapie ABA

Terapia ABA este o stiinta in care se folosesc in mod sistematic diverse tipuri de proceduri care au ca scop imbunatatirea semnificativa a comportamentului dar si maximizarea calitatii vietii unei persoane care sufera de o tulburare din spectrul autismului. Aceasta este un tip de terapie comportamentala care se centreaza pe o serie de principii si tehnici care au rolul de a transforma comportamentele nedorite intr-unele pozitive.

Un copil diagnosticat cu o tulburare din spectrul autismului are nevoie de minim 6-8 ore de terapie ABA, timp de 7 zile pe saptamana. Terapia va incepe inca de la primele ore ale diminetii, mai exact de la trezire. Fiecare lucru pe care l-a invatat copilul va fi respectat intocmai, iar achizitiile noi vor fi repetate dupa acelasi model pana cand vor fi invatate in orice mediu si in orice situatie. Acest tip de terapie se bazeaza pe o serie de programe de interventie care vizeaza acumularea a diverse abilitati de comunicare, sociale, de autoingrijire, sociale care vor putea fi manifestate atat in situatii structurare cat si nestructurate. Stabilirea si tipul programului se va face in functie diagnosticul persoanei si nivelul sau de afectare.

Strategiile pe care se bazeaza terapia ABA au rolul de a mari potentialul de invatare a persoanelor cu tsa.
Terapia ABA pentru o persoana care sufera de o tulburare din spectrul autismului trebuie sa continue pe parcursul intregii vieti pentru o calitate satisfacatoare a vietii acesteia.

Printre avantajele terapiei ABA se numara faptul ca se bazeaza pe simplificarea invatarii in etape simple, urmata de generalizarea notiunilor invatate pana cand informatiile pot fi folosite in viata de zi cu zi, pe motivarea copilului pentru a invata cat mai eficient, cu ajutorul a diverse tipuri de recompense precum si consolidarea achizitiilor deja obtinute.

Unele dintre beneficiile care pot rezulta in urma terapiei ABA se numara:

- autoservirea independenta
- imbunatatirea semnificativa a IQ-ului, performantelor academice si competentelor lingvistice
- mentinerea unei igiene adecvate
- cresterea numarului de achizitii din punct de vedere cognitiv si comportamental
- imbracatul si dezbracatul corespunzator
- asimilarea a diverse cunostinte (mai ales a celor utile si functionale)
- acumularea de informatii de natura sociala
- generalizarea achizitiilor in orice mediu si in orice situatie
- consolidarea abilitatilor de limbaj
- diminuarea comportamentelor nedorite (autostimulari, comportamente agresive, stereotipii etc.)
- ameliorarea problemelor de motricitate fina si grosiera
- recunoasterea si numirea obiectelor din jur, a persoanelor, actiunilor, locatiilor, emotiilor etc.
- povestirea propriilor experiente
- sortarea a diverse obiecte
- cunoasterea a diferite tipuri de categorii.